Gościem honorowym Forum była Joanna Kluzik-Rostkowska, Minister Edukacji Narodowej.
Prezes ZRP wskazał na korzyści wynikające z prowadzenia edukacji w formie dualnej, w której przynajmniej połowa czasu nauki to praktyki w zakładzie pracy. W firmach rzemieślniczych uczeń jest zatrudniany na umowie o pracę w celu przygotowania zawodowego. Pracuje w zakładzie, jest za niego opłacana składka ubezpieczeniowa, otrzymuje wynagrodzenie, a co najważniejsze, uczy się praktyki zawodu. Zdobywa umiejętności, których nie zdobędzie nigdzie indziej. Jedynie połączenie edukacji teoretycznej w szkole i zajęć praktycznych w firmie daje młodym ludziom realne szanse na zdobycie zatrudnienia po okresie nauki – powiedział Jerzy Bartnik. Zwracając się do Joanny Kluzik-Rostkowskiej zapewnił, że środowisko rzemiosła liczy na kontynuowanie owocnej współpracy z MEN. Jest także gotowe wspierać prowadzenie kształcenia dualnego w Polsce, co może wiązać się również z koniecznością konsultowania i tworzenia nowych uregulowań prawnych.
Jeśli chodzi o zmiany w prawie, to jesteśmy gotowi na konsultacje i czekam na propozycje z państwa strony – zapewniła Minister Edukacji – Zdaję sobie sprawę, że wy beze mnie sobie dacie radę. Ja bez was nie – dodała. Joanna Kluzik-Rostkowska zapewniła, że w nowej perspektywie są środki na tworzenie nowych miejsc pracy, w tym na umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. W puli Ministerstwa jest to kwota 120 mln euro. Kolejne 700 mln pozostaje w dyspozycji marszałków województw.
Na zakończenie wizyty Pani Minister otrzymała postulaty rzemiosła dotyczące rozwoju kształcenia zawodowego i propozycje wprowadzenia zmian usprawniających system oraz potwierdzających znaczącą rolę organizacji rzemiosła w nim. Z treścią postulatów można zapoznać się poniżej.
Po południu i drugiego dnia Forum odbyły się wykłady i panele dyskusyjne dotyczące promocji kształcenia zawodowego i doradztwa zawodowego, w których wzięli udział m.in. dr Agnieszka Chłoń-Domińczak, lider projektów KRK w Instytucie Badań Edukacyjnych oraz prof. dr hab. Jolanta Choińska-Mika z IBE. Eksperci dyskutowali między innymi o roli doradztwa zawodowego w wyborach edukacyjnych młodych ludzi i o potrzebie zdefiniowania dualnego systemu kształcenia zawodowego w przepisach prawa. Drugi dzień Forum pokazał, iż różne gremia mają odmienne zdanie, o tym co można nazwać dualnym systemem kształcenia zawodowego. Należy mieć na względzie, iż niewłaściwe pojmowanie kształcenia dualnego może doprowadzić do jego wypaczenia i doprowadzić do wdrażania w Polsce „rozmytego” systemu edukacji zawodowej, co uniemożliwi poprawę jego efektywności.
Z tego względu sprawa zdefiniowanie tego pojęcia jest niezwykle ważna i bardzo pilna.
Więcej informacji o Forum można znaleźć m.in. na poniższych stronach internetowych:
Iwona Derda
Obecnie jesteś na:
2 stronie