Jak promować skutecznie dobrą, polską żywność
28 stycznia 2014 w Wielkopolskiej Izbie Rzemieślniczej w Poznaniu odbyło się seminarium dla producentów, pracowników Urzędów Marszałkowskich, Ośrodków Doradztwa Rolniczego organizowane w ramach kampanii
„Trzy znaki smaku ”
dotyczące europejskiego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Organizatorami było Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Agencja Rynku Rolnego we współpracy z Departamentem Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wielkopolskiego Urzędu Marszałkowskiego i naszej Izby.
Wśród gości szczelnie wypełniających salę nr 17 znalazło się sporo rzemieślników z branży spożywczej. To przecież oni są najbardziej zainteresowani skutecznym promowaniem własnych wyrobów. Polska ma w porównaniu z Francją czy Włochami bardzo dużo do zrobienia na rzecz stosowania choćby powszechnie stosowanych na Zachodzie tych znaków :
Bardzo dużo mówiła na ten temat przedstawicielka Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Wydział Oznaczeń Geograficznych Departamentu Promocji i Komunikacji. Uzyskanie tego znaku to żmudna i trudna biurokratyczna droga. Ale warto ją pokonać - dalczego? Wystarczy posłuchać tylko cukierników, którzy w Brukseli wywalczyli ten znak dla rogala świętomarcińskiego.
Aby skutecznie promować produkt trzeba dla niego opracować profesjonalną strategię marketingową i kampanię reklamową. Warto to zadanie zlecić specjalistom. O tym własnie rozmawiano w czasie zajęć warsztatowych.
W Wielkopolsce już cztery produkty: rogal świętomarciński, andruty kaliskie, wielkopolski ser smażony oraz olej rydzowy posiadają znak unijny – Chronione Oznaczenie Geograficzne. Natomiast mięso świni złotnickiej oraz kiełbasa biała parzona wielkopolska są już wpisane na listę Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako produkty tradycyjne i regionalne, a obecnie aspirują do wpisania do europejskiego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych. Być możę seminarium zachęci również innych producentów żywności, w szczególności małe i średnie firmy do podejmowania działań na rzecz pozyskania tak ważnych, znaczących i uznawanych w całej Unii Europejskich oznaczeń.
Marzena Rutkowska-Kalisz