Informacje dotyczące Tarczy 4.0

29 Czerwiec 2020, wyświetleń: 2115,

Co warto wiedzieć?


Informujemy iż w Dzienniku Ustaw z 2020 r., poz. 1086 opublikowano tekst ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o uproszczonym postępowaniu o zatwierdzenie układu w związku z wystąpieniem COVID-19, tzw. Tarczę 4.0. Omawiana ustawa wprowadza również szereg zmian do  ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych /Dz. U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm./. Większość przepisów omawianego aktu pranego weszła w życie z dniem 24 czerwca br.

Najważniejsze zmiany w Tarczy 4.0 to:

1. umożliwienie realizacji programu praktycznej nauki zawodu przez młodocianych pracowników dokształcających się teoretycznie w roku szkolnym 2019/2020 w III klasie szkoły branżowej I stopnia lub kończących ostatni roku nauki zawodu w pozaszkolnym systemie kształcenia po wyrażeniu przez nich lub przez ich opiekunów prawnych/niepełnoletni/ zgody na realizację zajęć praktycznych w warunkach pandemii.

2. możliwość otrzymania wsparcia z FGŚP także przez te podmioty, które pomimo spadku obrotów spowodowanych COVID-19 nie zdecydowały się na obniżenie czasu pracy lub wprowadzenie postoju ekonomicznego. W takiej sytuacji dofinansowanie będzie możliwe do wysokości połowy wynagrodzeń pracowników i składek zus należnych od pracodawcy, jednak nie więcej niż 40% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału ogłaszanego przez GUS. Dofinansowanie nie będzie przysługiwać do wynagrodzeń pracowników wyższych niż 300% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z poprzedniego kwartału.

3. możliwość obniżenia czasu pracy pracownika lub objęcie go przestojem ekonomicznym w przypadku spadku przychodów ze sprzedaży wyrobów i usług spowodowanego COVID-19  i wystąpienia w związku z tym istotnego wzrostu obciążenia funduszu wynagrodzeń. By skorzystać z tego rozwiązania przedsiębiorca będą musiały być spełnione dwa warunki:

  • udział kosztów wynagrodzeń wraz ze składkami zus finansowanymi przez pracodawcę w przychodach z tytułu sprzedaży wyrobów i usług będzie większy niż 30%,
  • pracodawca musi porozumieć się w tej sprawie ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami załogi.

Po spełnieniu tych warunków pracodawca będzie mógł obniżyć wymiar czasu pracy maksymalnie o 20% /nie więcej niż do ½ etatu/ z wynagrodzeniem nie niższym niż płaca minimalna z uwzględnieniem wymiaru czasu pracy pracownika przed  jego obniżeniem. Pracodawca może również objąć pracownika przestojem ekonomicznym i obniżyć wynagrodzenie nie więcej niż o 50% i nie niżej niż wysokość płacy minimalnej w gospodarce.

Przez istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń, który jest nowym pojęciem w ramach Tarczy Antykryzysowej, rozumie się zwiększenie ilorazu kosztów wynagrodzeń pracowników z uwzględnieniem składek zus finansowanych przez pracodawcę i przychodów ze sprzedaży towarów i usług z tego samego miesiąca kalendarzowego /lub 30 kolejnych dni kalendarzowych/ dowolnie wskazanego przez przedsiębiorcę i przypadającego od 1 marca br. do dnia poprzedzającego skorzystanie z uprawnienia nie mniej niż o 5% w porównaniu do takiego ilorazu z miesiąca poprzedzającego /lub 30 kolejnych dni kalendarzowych/, tj. miesiąca bazowego. Obniżenie czasu pracy albo objęcie pracownika przestojem ekonomicznym będzie miało zastosowanie w okresie do 6 miesięcy od miesiąca, w którym przedmiotowy iloraz ulegnie zmniejszeniu do poziomu mniejszego niż 105% ilorazu z miesiąca bazowego. Tak dość skomplikowany mechanizm ma dać szansę na  odrobienie strat  po kryzysie /spadku sprzedaży/.

4. Tarcza 4.0 umożliwia osobom prowadzącym działalność gospodarczą oraz  samozatrudnionym, którzy podlegają również ubezpieczeniom społecznym z innych tytułów skorzystanie ze świadczenia postojowego trzykrotnie po spełnieniu pozostałych warunków wynikających z przepisów.

5. zgodnie z nowymi przepisami zleceniobiorcy mogą składać wnioski o świadczenie postojowe bezpośrednio do ZUS bez pośrednictwa zleceniodawcy.

6. składanie wniosków o czasowe zwolnienie z  opłacania składek zus /RDZ/, wniosków o odstąpienie od pobierania odsetek za zwłokę /RDO/ oraz wniosków o udzielenie ulgi /RDU/ jest możliwe tylko elektronicznie, a wniosków o świadczenie postojowe /RSP/ będzie możliwe tylko w formie elektronicznej od 23 lipca br. W związku z powyższym przedsiębiorca, który będzie chciał złożyć powyższe wnioski musi posiadać konto w systemie PUE ZUS oraz profil zaufany lub e-dowód.

Inne ważne uregulowania:

  • doprecyzowano zasady wykonywania pracy zdalnej,
  • umożliwiono pracodawcom wysyłanie pracowników w okresie obowiązywania stanu epidemii na zaległe urlopy wypoczynkowe do 30 dni, nawet bez ich zgody – przyjęte rozwiązanie ma na celu zapobiegać kumulacji urlopów,
  • wprowadzono również możliwość zawieszania w porozumieniu z organizacjami związkowymi w firmach dotkniętych spadkiem obrotów spowodowanych COVID-19 niektórych obowiązków wynikających z ZFŚS,
  • wprowadzono czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich firm przed wykupem przez inwestorów spoza Europy i OECD z powodu ich niskiej wyceny spowodowanej COVID-19 – regulacja obejmuje podmioty kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa, porządku i zdrowia publicznego,
  • ułatwiono przedsiębiorcom uczestniczących w przetargach obniżenie kosztów udziału w procedurach przetargowych, a także wprowadzono rozwiązania umożliwiające poprawę ich płynności finansowej na etapie realizacji umowy,
  • wprowadzono ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na określone cele,
  • uproszczono postępowanie restrukturyzacyjne,
  • wprowadzono dopłaty z budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych dla firm – w zależności od wielkości firmy dopłaty do odsetek od 1 – 2 %,
  • umożliwiono ubieganie się  o wakacje kredytowe dla tych, którzy po 13 marca br. stracili miejsce pracy lub główne źródło dochodu – zawieszenie spłaty do 3 miesięcy bez dodatkowych opłat, dotyczy m.in. kredytów konsumenckich i hipotecznych,

Przedstawiony materiał ma charakter sygnalny i informacyjny. Szczegóły dotyczące poszczególnych rozwiązań oraz tryb ubiegania się o możliwe formy pomocy prezentowane są na internetowych stronach rządowych, stronach banków oraz ZUS i urzędów pracy.

Opracował:
Wiesław Ratajczak
Zastępca Dyrektora WIR w Poznaniu

                                                                                                  






Ankieta

Sfinansowanie dostosowania strony www do wymogów dostępności WCAG 2.1 AA ze środków NIW

Baner dofinaoswanie strony