Nasz udział w projekcie Learning e-Mobility Plus
„Strategii podnoszenia atrakcyjności szkolenia zawodowego” w odniesieniu do tematyki elektromobilności. Pod takim hasłem w Izbie odbyło się dziś spotkanie organizowane ramach międzynarodowego projektu "Learning e-Mobility Plus" w którym uczestniczą również partnerzy z Włoch i Niemiec.
W spotkaniu udział wzięli właściciele zakładów motoryzacyjnych, członkowie Klubu Motoryzacyjnego działającego przy WIR oraz członkowie komisji egzaminacyjnych, a także goście z Politechniki Poznańskiej, Zespołu Szkół Samochodowych w Poznaniu oraz firmy Dat Polska.
Tematyka spotkania wybiegała w przyszłość - dotyczyła bowiem najnowszych osiągnięć w zakresie samochodów o napędzie elektrycznym i hybrydowym oraz związanych z tym metod kształcenia.Choć samochodów o napędzie elektrycznym czy też hybrydowym wciąż jest jeszcze mało na polskich drogach to niewątpliwie są one przyszłością motoryzacji i już dziś trzema myśleć o przyszłych kadrach warsztatów samochodowych. Jednak nowoczesne kształcenie musi się zacząć od nauczycieli zawodu i właśnie z myślą o nich odbywało się dzisiejsze spotkanie, na które przyjechali specjaliści dosłownie z całej Wielkopolski.
Jak kształcić nauczycieli, a potem ich uczniów? Dyrektor Tomasz Wika podzielił się swoimi obserwacjami na temat metod kształcenia we Włoszech i w Niemczech. To refleksje po podróży w ramach projektu do włoskiej Vicenzy. Niemiecki system dualnego kształcenia jest bardzo podobny do naszego – czyli oparty o współpracę mistrzów szkolących i szkoły i system praktyka w warsztacie teoria w szkole. Tymczasem Włosi, którzy szkolą wyłącznie w warsztatach szkolnych notują bardzo duży odsetek bezrobotnych wśród absolwentów szkół zawodowych. Odpowiedź na pytanie – jak kształcić nasuwa się wiec sama i dotyczy z pewnością nie tylko branży motoryzacyjnej. W czasie spotkania zaprezentowano także nową ofertę dotyczącą organizacji napraw powypadkowych i marż usług serwisowych.
Kolejne spotkanie w ramach tego projektu odbędzie się na początku przyszłego roku.
Marzena Rutkowska-Kalisz