Złóż wniosek

01 Lipiec 2021, wyświetleń: 685,

Program Dobry Start


Kogo dotyczy wsparcie i jakie wsparcie mogę otrzymać
Możesz raz w roku otrzymać 300 zł na wyprawkę szkolną dziecka, bez względu na dochód rodziny, jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem ucznia:
  • w wieku do 20 lat,
  • w wieku do 24 lat (w przypadku ucznia z niepełnosprawnością).
Pieniądze otrzymasz na rachunek bankowy, który wskażesz we wniosku.
Świadczenie z programu Dobry Start jest zwolnione z opodatkowania. Nie podlega też egzekucji, więc komornik nie może zająć tych środków.
Kto może złożyć wniosek o świadczenie w ramach programu Dobry Start
rodzic,
  • jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem,
  • jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, to świadczenie otrzyma ten, kto pierwszy złoży wniosek,
  • gdy drugi rodzic złoży wniosek o świadczenie po innym rodzicu, to ustalimy, kto sprawuje opiekę na dzieckiem,
  • opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
  • opiekun prawny dziecka – osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
  • osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.
Świadczenie Dobry Start przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą. W tych przypadkach wniosek o świadczenie Dobry Start może złożyć:
  • rodzina zastępcza,
  • osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
  • dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
  • dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
Co zrobić, aby otrzymać wsparcie
Aby otrzymać wsparcie, złóż elektronicznie wniosek.
Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada 2021 r.
Ważne!
Po 30 listopada będziesz mógł złożyć wniosek o świadczenie z programu Dobry Start - za pośrednictwem portalu PUE ZUS - tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenie o niepełnosprawności po 30 listopada.
Na wniosku – oprócz innych danych – musisz podać:
  • numer rachunku bankowego, na który chcesz dostać wypłatę świadczenia,
  • adres mailowy i numer telefonu, czyli dane które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia Twojego profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli nie masz rachunku bankowego – musisz go założyć. Możesz skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.
Jeśli nie masz adresu mailowego, musisz założyć sobie konto mailowe. Możesz to zrobić za darmo w wybranym przez Ciebie portalu lub serwisie internetowym.
Jak złożę wniosek
Wniosek możesz złożyć wyłącznie drogą elektroniczną. Jeśli jesteś rodzicem, możesz złożyć wniosek za pośrednictwem:
  • portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
  • portalu Emp@tia,
  • bankowości elektronicznej . Możliwość taką daje: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pocztowy, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A., BNP, Credit Agricole Bank Polska S.A., Getin Noble Bank, ING, Kasa Stefczyka, mBank, Nest Bank, Pekao S.A., PKO Bank Polski, SGB, SKOK Śląsk
Jeśli jesteś:
  • osobą sprawującą pieczę nad dzieckiem,
  • opiekunem prawnym,
  • opiekunem faktycznym,
  • osobą uczącą się – usamodzielnianą
  • dyrektorem placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej,
to wniosek możesz złożyć tylko za pomocą portalu PUE ZUS.
 
Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, musisz mieć profil na tym portalu. Jeśli jeszcze go nie masz, musisz go założyć. Profil na portalu PUE ZUS możesz założyć samodzielnie przez Internet lub z pomocą pracowników ZUS.
Jeśli będziesz składać wniosek za pośrednictwem portalu PUE ZUS, system poprowadzi Cię przez cały proces krok po kroku. Możesz też skorzystać z przygotowanych przez nas instrukcji jak złożyć wniosek przez portal PUE ZUS.
Więcej informacji na stronie ZUS
 





Ankieta