Tarcza Antykryzysowa

28 Marzec 2020, wyświetleń: 4006,

Co może zawierać?


 

Sejm RP na posiedzeniu w dniu 28 marca br. przyjął pakiet ustaw zwanych tarczą antykryzysową.  Cele strategiczne pakietu to ochrona zatrudnienia, zmniejszenie obciążeń oraz zachowanie płynności finansowej w firmach.

Na pakiet składa się m.in. ustawa o zmianie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych /Dz. U. z 2020r., poz. 374/. Uchwalone akty prawne mają wejść w życie w dniu 1 kwietnia 2020 r., oczywiście po uchwaleniu przez Senat RP i podpisaniu przez Prezydenta RP.

 

Przedstawiona informacja ma charakter orientacyjny co do przyjętych instrumentów mających na celu pomóc firmom i zatrudnionym pracownikom przetrwać kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa. Bliższe sprecyzowanie zasad korzystania z przyjętych instrumentów będzie możliwe po opublikowaniu przyjętych przez Sejm RP aktów prawnych oraz po opublikowaniu przepisów wykonawczych do przedmiotowych ustaw.

 

Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu aktywnie uczestniczy w opiniowaniu dostępnych  WIR projektów aktów prawnych jak również monitoruje proces legislacyjny.
Na bieżąco będziemy przekazywać wszystkim zainteresowanym poprzez stronę internetową, e-mail oraz telefonicznie wszelkie informacje związane z aktualną sytuacją.

 

 

Młodociani pracownicy

Na wstępnie informujemy iż zgodnie z przedmiotową ustawą w okresie czasowego ograniczenia lub zawieszenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty wprowadzonego na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148, z późn. zm.) pracodawca zwalnia młodocianego pracownika odbywającego przygotowanie zawodowe w jego firmie z obowiązku świadczenia pracy.

 

Pracodawca, z którym WWK OHP zawarł  umowę o refundację, o której mowa w art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482, 1622, 1818 i 2473 oraz z 2020 r. poz. 278), w przypadku wypłaty młodocianemu pracownikowi wynagrodzenia za okres zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy, w całości lub w części, zachowuje prawo do refundacji.

 

 

W szczególności Pakiet przewiduje m.in.:

-        zwolnienie mikrofirm do 9 osób z płacenia nieopłaconych składek na zus, na Fundusz Pracy, FGŚP za 3 miesiące (marzec–maj) – zwolnienie dotyczy składek za przedsiębiorcę i pracujące dla niego osoby; skorzystać mogą także samozatrudnieni
z przychodem do 3-krotności przeciętnego wynagrodzenia;

-        świadczenie postojowe – dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, zleceniobiorców (umowa zlecenia, agencyjna, o dzieło), świadczenie jednorazowe płacone przez ZUS z Funduszu Pracy;

-        dofinansowanie wynagrodzeń pracowników -  dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą jednoosobowo lub w formie spółki cywilnej jeśli nastąpił przestój lub obniżono czas pracy zatrudnionych pracowników, świadczenie przyznawane na 3 miesiące przez WUP, płatne z FGŚP:

-        możliwość udzielenia przez starostę /za pośrednictwem pup/ ze środków Funduszu Pracy jednorazowej pożyczki na pokrycie kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy w wys. 5 tys. zł na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy z 3 miesięcznym okresem karencji, z możliwością umorzenia w przypadku niezmniejszenia stanu zatrudnienia;

-        dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowników oraz należnych składek na ubezpieczenia społeczne przez starostę /za pośrednictwem pup/ z Funduszu Pracy, w przypadku mikro-, małych i średnich przedsiębiorców zatrudniających pracowników oraz części kosztów prowadzenia działalności w przypadku przedsiębiorców będących osobami fizycznymi niezatrudniającymi pracowników, na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, w zależności od spadku obrotów;

 

-        ochronę konsumentów w zakresie nadmiernego wzrostu cen i innych nieuczciwych praktyk;

 

-        czasowe zwolnienie z opłat dla organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz opłat abonamentowych, gdy nie są one zależne od wielkości przychodów lub dochodu przedsiębiorcy;

 

-        przedłużenie ważności badań okresowych, których ważność upływa po 7 marca 2020r. zachowują ważność, nie dłużej jednak niż do upływu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemiologicznego lub stanu epidemii;

 

-        pracodawca, który odnotował spadek przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej będzie mógł, w porozumieniu z reprezentantem pracowników lub działającymi w firmie związkami zawodowymi, wprowadzić mniej korzystne dla pracowników warunki zatrudnienia dotyczące czasu pracy /możliwość skrócenia czasu na odpoczynek/;

 

-        czasowe zniesienie opłaty prolongacyjnej przy odraczaniu lub rozkładaniu na raty należności skarbowych i składek do ZUS;

 

-        wprowadzenie obowiązku informowania ZUS przez płatników i osoby fizyczne zlecające dzieło o zawarciu każdej umowy o dzieło; 

 

-        umożliwienie gminom odstąpienia od pobierania podatku od nieruchomości od firm, które przez epidemię koronawirusa utraciły płynność finansową oraz przedłużenie,
w drodze zarządzenia organów wykonawczych, terminów płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r. – nie dłużej niż do
30 września tego roku;

 

-        gwarancje bankowe w ramach pomocy de minimis z BGK do wysokości 80%;

-        przedłużenie bankowych kredytów obrotowych - umożliwienie obliczania zdolności kredytowej w oparciu o dane finansowe na koniec 2019 r.;

 

-        umożliwienie odliczenia od dochodu (przychodu) darowizn przekazanych na przeciwdziałanie COVID-19;

 

-        korzystniejsze zasady rozliczania straty poniesionej w 2020 r., od dochodu z działalności, uzyskanego w 2019 r. – gdy w 2020 r. osiągną przychody niższe o co najmniej 50% w porównaniu do 2019 r.;

-        obniżenie o 90 proc. czynszów najemców lokali i tzw. wysp w galeriach handlowych, dopóki obiekty te mają zakaz normalnego funkcjonowania;

-        przedłużenie legalnego pobytu i zezwoleń na pracę dla obcokrajowców z mocy prawa, jak również wydłużenie dopuszczalnego okresu pracy bez zezwolenia na pracę w związku z oświadczeniem o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcowi, na czas stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 i następujących po nim 30 dni;

-        zwalnianie z naliczania kar umownych za – związane z epidemią – opóźnienia przy realizacji przetargów;

-        dopłaty BGK do odsetek od kredytów;

-        odroczenie niektórych obowiązków, m.in.:

·         przesunięcie terminu płatności zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń w marcu i kwietniu 2020 r. (do 1 czerwca 2020 r.).

·         przesunięcie obowiązku składania nowego pliku JPK_VAT dla dużych firm (deklaracja wraz z ewidencją) z 1 kwietnia na 1 lipca 2020 r.;

·         odroczenie do 13 lipca 2020 r. obowiązku zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (ustawa
o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy);

·         wydłużenie okresu sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do 31 grudnia 2020 r.

·         przesunięcie matrycy VAT z 1 kwietnia na 1 lipca 2020;

·         przesunięcie terminu wnoszenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego oraz opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności do 30 czerwca 2020 r.

·         przesunięcie obowiązku utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych
w średnich przedsiębiorstwach na 1 października 2020 r.;

·         wydłużenie terminu na złożenie zawiadomienia o dokonaniu zapłaty na rachunek niezamieszczony w wykazie podatników VAT, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o VAT (z 3-dniowego do 14-dniowego);

·         przesunięcie terminu wejścia w życie rozwiązań prawnych dot. zrównania pozycji prawnej drobnych przedsiębiorców i konsumentów z 1 czerwca 2020 r. na 1 stycznia 2021 r.;

·         odroczenie podatku do sprzedaży detalicznej do 1 stycznia 2021 r.;

·         możliwość odroczenia terminu wykonania badań urządzeń technicznych,
z zachowaniem możliwości eksploatacji przez maksymalny okres kolejnych
6 miesięcy.

 

Ponadto przypominamy iż definicję mikroprzedsiębiorcy oraz małego i średniego przedsiębiorcy zawiera art. 7 ust. 1-3 Ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców /tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 1292/. Do liczby pracowników, która stanowi jedno z kryteriów określających status przedsiębiorcy nie zalicza się pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, na urlopach na warunkach urlopów macierzyńskich, na urlopach ojcowskich, na urlopach rodzicielskich, na urlopach wychowawczych oraz pracowników zatrudnionych
w celu przygotowania zawodowego.

 

Na zakończenie raz jeszcze należy zwrócić uwagę  iż przedstawione w piśmie rozwiązania  nie są ostateczne. Po zakończeniu procesu legislacyjnego w osobnych informacjach przedstawimy więcej szczegółów dotyczących poszczególnych instrumentów mających na celu pomóc firmom i zatrudnionym pracownikom przetrwać kryzys wywołany przez pandemię koronawirusa.

 

Jerzy Bartnik

Prezes WIR w Poznaniu

                                                                                             

 

 

             

 

 

 






Ankieta

Sfinansowanie dostosowania strony www do wymogów dostępności WCAG 2.1 AA ze środków NIW

Baner dofinaoswanie strony