29 maja 2012 Konferencja informacyjno-promocyjna
Związek Rzemiosła Polskiego w partnerstwie z firmą „BDKM Grupa Doradcza Sp. z o.o.” realizuje projekt „Innowacje – to proste!” w ramach poddziałania 2.1.2 „Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
W ramach tego projektu 29 maja 2012 odbyła się w Poznaniu Konferencja informacyjno- promocyjna. Uczestniczyli w niej zarówno pracownicy Izby , przedstawiciele cechów wielkopolskich a także rzemieślnicy.
Obrady otworzył Prezes Jerzy Bartnik, który w krótkim wystąpieniu zachęcał do zapoznania się z ideą zarówno spotkania jak i całego projektu. Innowacje – to proste – za tym hasłem kryje się bardzo bogata treść i ciekawa oferta , z której z pewnością warto skorzystać.
Następnie głoś zabrał Norbert Pruszanowski, który z ramienia z ZRP kieruje projektem. Omówił pokrótce jego założenia.
W ulotce informacyjnej czytamy…
Celem projektu jest podniesienie poziomu innowacyjności polskich mikro i małych przedsiębiorstw, w tym zwłaszcza przedsiębiorstw rzemieślniczych. Projekt skierowany jest przede wszystkim do właścicieli firm oraz pracowników kadry zarządzającej zainteresowanych wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań w swoich firmach, a także do instytucji otoczenia biznesu działających na rzecz wsparcia przedsiębiorców oraz partnerów społecznych.
Działania projektowe składają się z trzech komponentów: badawczego, szkoleniowego oraz promocyjno-informacyjnego. W ramach pierwszego etapu zostały przeprowadzone badania poziomu innowacyjności mikro i małych przedsiębiorstw. W ramach etapu szkoleniowego planujemy przeprowadzenie cyklu bezpłatnych szkoleń dla dwóch grup odbiorców. Pierwszą grupę stanowią mikro i mali przedsiębiorcy oraz ich kadra zarządzająca, drugą partnerzy społeczni, w tym organizacje rzemiosła.
W trakcie konferencji: przedstawiono wyniki badań dotyczących innowacyjności mikro i małych przedsiębiorców, w tym stan innowacyjności tego sektora, opis wybranych dobrych praktyk oraz rekomendacje w zakresie możliwości zwiększania innowacyjności tych przedsiębiorstw.
Czy warto korzystać z dotacji unijnych i zmieniać oblicze firmy ? Doskonałą odpowiedzią na to pytanie było z pewnością wystąpienie Małgorzaty Krzewińskiej z firmy Consiglio International. Zaprezentowała historię firmy, która dzięki dotacjom unijnym mogła się bardzo dynamicznie rozwinąć, stworzyć najnowocześniejszy park maszynowy i stać się potentatem na skale europejską. Taki przykład dobrych praktyk nie pozostawia właściwie wątpliwości – trzeba przedrzeć się przez gąszcz biurokratycznych przepisów i wymogów i zaryzykować … A jaki wniosek z tego płynie - jeśli raz się przejdzie pomyślnie procedurę aplikacji o środki unijne, kolejne wnioski pisze się o wiele, wiele łatwiej. O tym jak to skutecznie robić i gdzie ubiegać się o dofinansowanie czy pożyczkę mówiła Bogumiła Frąckowiak. Na wstępie swojej prezentacji omówiła jednak samo pojęcie innowacji. Jak się okazuje nie każdy przedsiębiorca rozumie je tak samo, nie zdając sobie wcale sprawy, z tego że innowacja to nie tylko nowy produkt. Innowacyjna może być organizacja pracy, formy zatrudnienia czy komunikowania się z klientami lub usługobiorcami. Wciąż jednak te terminy są dla naszego środowiska obce… Dlaczego tak się dzieje? Odpowiedzi na to pytanie szukał w swojej prezentacji Tomasz Wika, który omówił bariery we wprowadzaniu rozwiązań innowacyjnych w firmach mikro i małych. Mała wiedza na temat możliwości uzyskania dofinansowania, potoczne wyobrażenie o stopniu skomplikowania procedur, brak umiejętności zdobywania informacji w tym po przez Internet ,to tylko niektóre bariery skutecznie ograniczające wprowadzanie innowacji w firmach rzemieślniczych.
Można i trzeba to zmienić! Temu właśnie ma służyć projekt „Innowacje – to proste!”. Działania projektowe składają się z trzech komponentów: badawczego, szkoleniowego oraz promocyjno-informacyjnego. W ramach pierwszego etapu zostały przeprowadzone badania poziomu innowacyjności mikro i małych przedsiębiorstw. W ramach etapu szkoleniowego planuje się przeprowadzenie cyklu bezpłatnych szkoleń dla dwóch grup odbiorców. Pierwszą grupę stanowią mikro i mali przedsiębiorcy oraz ich kadra zarządzająca, drugą partnerzy społeczni, w tym organizacje rzemiosła. W Wielkopolsce takie działania zaplanowano na listopad.
A wszystkich zainteresowanych już dziś zapraszamy na www.innowacjetoproste.pl
Marzena Rutkowska-Kalisz