Informacja prawna

24 Listopad 2020, wyświetleń: 2560,

Ważne informacje dla pracodawców


Informacja prawna

 

WIR w Poznaniu informuje, że w miesiącu październiku 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu po rozpoznaniu sprawy ze skargi podmiotu o statusie spółki komandytowej (a więc nie będącej rzemieślnikiem w okresie czasu którego wyrok dotyczy) na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w przedmiocie odmowy dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika, uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Burmistrza Miasta.

              Sprawa dotyczyła kwestii odmowy przyznania dofinansowania kosztów kształcenia młodocianego pracownika zatrudnianego na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego w okresie od 1.09.2016 r. do 31.08.2019 r. Młodociany zdał egzamin czeladniczy przed komisją egzaminacyjną WIR w Poznaniu w dniu 3.09.2019 r.

              Pracodawca spełnił wszystkie warunki uprawniające do uzyskania dofinansowania, lecz jego wniosek w tej materii został rozpatrzony przez Burmistrza Miasta w sposób negatywny. Głównym argumentem odmowy przyznania dofinansowania była okoliczność nie posiadania przez przedsiębiorcę statusu rzemieślnika w rozumieniu art. 2 ustawy o rzemiośle i stwierdzenia, że młodociany pracownik powinien zdać egzamin przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną, a nie w izbie rzemieślniczej.  

              Odwołanie od tej decyzji zostało wniesienie przez spółkę komandytową do Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO), które utrzymało w mocy decyzję Burmistrza Miasta.

              Wobec powyższego została wniesiona skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Poznaniu z wnioskiem o uchylenie decyzji SKO.WSA w Poznaniu zauważył, że kluczową okolicznością dla oceny niniejszej sprawy była zmiana art. 122 ust. 1 Prawa oświatowego dokonana z dniem 1.09.2019 r., która nastąpiła na trzy dni przed zdaniem egzaminu przez młodocianego zatrudnionego u pracodawcy. WSA zaakcentował fakt, że w sytuacji zmiany przepisów na mniej korzystne dla podmiotu, przy jednoczesnym braku przepisów przejściowych, uwzględniając normę art. 2 Konstytucji RP należy stosować normę względniejszą. Użył również innych, obszernych wywodów logiczno-interpretacyjnych leżących u podstaw stwierdzenia, że zarówno decyzja SKO jak i Burmistrza Miasta odmawiające przyznania dofinansowania zapadły z naruszeniem przepisu art. 122 ust. 1 pkt 1 i 2 lit a Prawa Oświatowego. Uzasadniało to ich uchylenie, co otwiera drogę pracodawcy do uzyskania dofinansowania.

              Wyrok ten potwierdza słuszne wątpliwości związane z nierespektowaniem zasad tworzenia prawa przez urzędników odpowiedzialnych za przyznanie dofinansowania kosztów kształcenia młodocianych pracowników oraz niefrasobliwość w tworzeniu przepisów siejących zamęt i niepewność
w zakresie ich stosowania.

 

Radca prawny WIR w Poznaniu

Konrad Wnuk

 






Ankieta

Sfinansowanie dostosowania strony www do wymogów dostępności WCAG 2.1 AA ze środków NIW

Baner dofinaoswanie strony