I. Wykazy zawierające informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska należy przekazywać marszałkowi województwa oraz wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska za okresy półroczne do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. Dotyczą one m. in.:
-
ilości i rodzajów gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza, danych, na podstawie których określono te ilości oraz o wysokości należnych opłat (załącznik nr 2)* (formularz nr 2),-
-
ilości i jakości pobranej wody podziemnej, wody powierzchniowej śródlądowej i morskich wód wewnętrznych oraz o wysokości należnych opłat (załącznik nr 3)*,
-
ilości, stanu i składu ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi, wielkości, rodzaju i sposobu zagospodarowania terenu, z którego wprowadzane są do wód lub do ziemi wody opadowe lub roztopowe, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne oraz o wysokości należnych opłat (załącznik nr 4)*.
Uwaga: Ww. informacje składa się każdorazowo łącznie z wykazem zawierającym zbiorcze zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat (załącznik nr 1)* (formularz nr 1).
* Wzory wykazów określa rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18.06.2009 r. (Dz. U. Nr 97, poz. 816).
Wykazy przedkłada się w formie pisemnej. Jeżeli podmiot korzystający ze środowiska ma taką możliwość, powinien przedłożyć wykazy także w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych.
II. Informacje i sprawozdania roczne przekazywane marszałkowi województwa:
-
do 15 marca następnego roku dotyczą:
-
rodzajów i ilości wytworzonych odpadów, bez odpadów komunalnych (formularz nr 3),
-
do 31 marca następnego roku dotyczą m. in.:
-
wysokości należnej opłaty produktowej – sprawozdanie OŚ-OP1 (formularz nr 4),
-
masy lub ilości opakowań, w których zostały wprowadzone na rynek krajowy produkty, lub wprowadzonych na rynek krajowy produktów, masy lub ilości odzyskanych i poddanych recyklingowi oraz osiągniętych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (szczegółowy zakres informacji określa art. 10 ustawy z 11. 05. 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej i opłacie depozytowej – Dz. U. z 2007 r. Nr 90, poz. 607) – sprawozdania nie składa się jeżeli jest sporządzane sprawozdanie OŚ-OP1,
-
ilości wytworzonych, przywiezionych z zagranicy oraz wywiezionych za granicę opakowań (formularz nr 5, 6, 7).
III. Niektóre dokumenty dla prowadzenia ewidencji odpadów:
Wzory wszystkich wymaganych dokumentów określa rozporządzenie Ministra
Środowiska dnia 14. 02. 2006 r. w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na
potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. Nr 30, poz. 213).
U W A G A: powyższe rozporządzenie i wzory kart obowiązywały do 31. 12. 2010 r.
Obowiązujące od 1. 01. 2011 r. wzory dokumentów ustalone są przez rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie wzorów dokumentów stosowanych na potrzeby ewidencji odpadów (Dz. U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1673).
Nowe wzory dokumentów:
-
karta ewidencji odpadu (formularz nr 8),
-
karta przekazania odpadu (formularz nr 9)
IV. Adresy, na które należy przekazywać informacje wymienione w p. I i II:(dla podmiotów z województwa wielkopolskiego)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Departament Środowiska
Plac Wolności 18
61-739 Poznań,
telefon – 61 626-64-00
fax. - 61 626- 64- 01
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu
ul. Czarna Rola 4
61-625 Poznań
telefon – 61 827-05-00
telefax – 61 827-05-22